KONCERT V KINĚ
- ČESKÁ FILHARMONIE ŽIVĚ Z DVOŘÁKOVY SÍNĚ
PRAŽSKÉHO
RUDOLFINA
Nikdo ze současného týmu starajícího se o Českou filharmonii si už nepamatuje, kdy naposledy hrál tento orchestr v adventním Rudolfinu Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby. Přitom ji slyšíme ze všech okolních kostelů, dokonce i v plenéru, ale aby ji zahrála Česká filharmonie, a dokonce se svým šéfdirigentem, na to jsme si museli počkat až do její 119. sezony... Spočinutí v krásné hudbě jako ten nejlepší vánoční
dárek... |
![]() |
Sobota 20. prosince 2014 ve 14:45 hodin
Antonín Dvořák: Slovanské tance op. 46, první řada Dirigent: Jiří Bělohlávek Alžběta Poláčková – soprán
|
![]()
|
Dvě řady Slovanských tanců op. 46 a 72 patří k
nejslavnějším a nejhranějším skladbám rodáka z Nelahozevse Antonína
Dvořáka (1841–1904). Dvořák nebyl v průběhu devatenáctého století
zdaleka jediným, kdo sklidil skladbami tanečního charakteru úspěch.
Skladatelé období romantismu i novoromantismu se snažili vystihnout
národní ráz hudby a sahali proto k tancům, resp. k tanečním rytmům,
vnášejícím do hudby prvky národnosti. Antonín Dvořák byl již ve světě
známý jinou folklorně inspirovanou skladbou – Moravskými dvojzpěvy –
když se na něho v březnu roku 1878 obrátil berlínský vydavatel Fritz
Simrock dopisem:„Rád bych se Vás zeptal, zda byste neměl chuť napsat mi
určitý počet, řekněme například dva sešity ,Českýchʻ a ,Moravský tancůʻ
pro klavír na 4 ruce (na způsob Uherských od Brahmse) a sice s použitím
národních melodií, které by se Vám zdály vhodné a které by byly
prostoupeny a sloučeny s Vašimi vlastními nápady.“ A o několik dnů
později Simrock upřesňuje: Můžete je také nazvat ,Slovanské tanceʻ...,
jistě takové najdete ve ,slovanském duchuʻ a v sobě samém?“ Dvořák zareagoval pozitivně a ještě téhož roku vytvořil osm Slovanských tanců pro klavír na čtyři ruce. Záhy také vznikla instrumentovaná verze. Úspěch tanců byl mimořádný v Evropě a dokonce i v zámoří. Spokojen byl také nakladatel, jemuž dílo mu přineslo nemalý finanční prospěch. Bylo proto přirozené následné Simrockovo naléhání na komponování druhé řady tanců. To však Dvořák odmítnul a ke kompozici přistoupil až po osmi letech vyplněných množstvím slavných kompozic, jako byly např. Česká suita, Šestá a Sedmá symfonie, opera Dimitrij, kantáta Svatební košile, oratorium Svatá Ludmila. Řada druhá byla opět napsána pro čtyřruční klavír (1886) a téměř současně vznikla i jejich instrumentovaná podoba (1886–1887). Dvořák jednotlivé tance neoznačil názvy ale pouze římskými čísly. Teprve následně vykladači a popularizátoři Dvořákova díla dali skladbám podtituly. Sám Dvořák ale měl dostatek zkušeností s lidovou hudbou a hudbou k tanci, které nepochybně získal již v prostředí domova. Otec – řezník a hospodský – byl amatérským hudebníkem, na venkově obvykle organizátorem tanečních zábav. Podobně i strýcové byli amatérskými hudebníky a také později, ve Zlonicích, byl Dvořák v kontaktu s lidovou hudbou. V učiteli Antonínu Liehmanovi nalezl osobnost ztělesňujícího personální unii učitele, varhaníka, kapelníka a diletujícího skladatele nejednou právě tanečních kusů. Přímou inspiraci lidovou hudbou však u Slovanských tanců nalézáme jen zřídka a používané názvy tanců jsou spíše orientační. Zatímco v řadě první přece jen nalezneme ohlasy lidové hudby, řada druhá je více symfonická a v závěrečném šestnáctém tanci se taneční charakter již zcela vytrácí. Slovanské tance přinášejí nejen působivý cyklus osmnácti brilantních hudebních děl, ale podávají i svědectví o samotném vývoji skladatelské osobnosti Antonína Dvořáka. |
Vánoce již po staletí vstupují do našich domovů, a
každý rok znovu nás oslovují příběhem Kristova narození, vůní jehličí,
bohatým vánočním stolem i radostí z obdarování. A nebylo by pravých
Vánoc bez koled a vánoční hudby. Jedním dechem řečeno: bez České mše
vánoční rožmitálského kantora Jakuba Jana Ryby (1765–1815). Jen málo
hudebních děl evokuje atmosféru vánoc tak přesvědčivě, jako právě Rybova
mše. Jakub Jan Ryba se narodil v Přešticích, kde jeho otec působil jako podučitel a varhaník. Po otci zdědil lásku a nadání k hudbě, které rozvinul ve studiu na piaristickém gymnáziu v Praze. Byl sečtělý, seznámil se s antickou filozofií, stejně jako s osvícenskou ideologií a klasickou poezií. Když rodina přesídlila do Nepomuka, a jeho otec onemocněl, zastoupil jej po absolvování učitelského kurzu v nepomucké škole. Později působil v Mníšku pod Brdy a nakonec roku 1788 trvale zakotvil na škole v Rožmitálu pod Třemšínem. Nejznámější Rybovo dílo – Česká mše vánoční – vzniklo roku 1796, v době, kdy skončily jeho vleklé spory s farářem Zacharem, kdy se však zároveň musel vyrovnávat s úmrtím svého již druhého syna. Rovněž politické klima té doby bylo značně neklidné. Válka mezi Rakouskem a Francií se pro monarchii nevyvíjela příznivě a pomalu se blížila k Čechám. Slova„doba nejistoty“ nejlépe vystihují atmosféru, ve které se přimknutí k víře a chrámu stává naléhavější než kdy jindy. Jako regenschori rožmitálského chrámu měl Ryba v tu dobu již za sebou kompozici několika desítek mší a také skladeb s vánoční tematikou, včetně čtvrté Pastorální mše D dur, a je přirozené, že znovu upřel skladatelskou pozornost ke druhému nejvýznamnějšímu svátku církevního roku – k Vánocům. Význam Rybova skladatelského počinu spočíval také v tom, že v textech k jednotlivým částem mše završil proces nahrazování latinského jazyka (nebo latiny s českými interpolacemi) lidu srozumitelným českým jazykem. Podle evangelia to byli pastýři, kterým anděl zvěstoval událost Ježíškova narození. A také Ryba, znalý tradice vánočních svátků a tradic venkovského života hned na počátku mše začíná oslovením pastýřů, konkrétně jejich mistra. Ostatně počátek celé skladby tvoří tóny, které lze vyloudit právě z pastýřovy trouby. Rovněž hojnost prostých rozložených akordů je typická jak pro tento nástroj obecního pastýře, tak i pro celou Rybovu skladbu. Navíc úvod zpěvního partu mše se pohybuje v tónovém ambitu dalšího lidového hudebního nástroje – dud, a časté prodlevy zejména v partu varhan vyvolávají iluzi dudákovy hry. Rukopis Rybovy skladby je nezvěstný. Ve vlastnictví skladatelovy rodiny se dochoval pouze opis vokálních a instrumentálních hlasů, dlouho považovaný za skladatelův originál. Jeho rukou je však napsán pouze text titulní strany obálky, obsahující vokální a instrumentální obsazení, naštěstí totožné s obsazením opisu díla. Pozdější opisy pořízené v průběhu 19. století se v jednotlivostech odlišují. Pohnutější než osud rukopisu nejslavnější Rybovy skladby byl závěr skladatelova života. Utrmácen poměry, vysilující snahou o naplnění poslání kantora, vychovatele dětí i dospělých, snad také nemocí skončil život 8. dubna 1815 sebevraždou a pochován byl bez obřadu na starém morním pohřebišti za účasti hrstky známých. Je pozoruhodné, jak mocného účinku docílil Ryba hudebními prostředky poměrně skromnými a jak se jeho hudba stala příkladem sepětí s českou hudební tradicí, stejně jako s blízkou budoucností. Smetana před Smetanou. Rybovu Českou mši vánoční si národ přivlastnil stejně jako později Smetanovu Prodanou nevěstu. |
![]()
|