BALET V KINĚ
ESMERALDA Z BOLŠOJ TEATRU V MOSKVĚ!

Roztančený jižní temperament... Záznam baletního představení, které bylo zároveň uvedeno při slavnostním otevření Velkého divadla po šestileté rekonstrukci. Balet o třech jednáních na motivy románu Victora Huga Chrám Matky Boží v Paříži o krásné temperamentní cikánce, o jejíž krásu soupeří celá Paříž...

 

  Neděle 31. března 2013 v 16,45 hodin

Hudba: Cesare Pugni
Libreto: Jules Perrot podle Viktora Huga
Choreografie:  Jurij Burlaka, Vasilij Medveděv podle Mária Petipy

Esmeralda: Maria Alexandrova
Pierre Gringoire, básník: Denis Savin
Phoebus, důstojník: Ruslan Skvortsov
Fleur de Lys, Phoebova snoub.: Jekatěrina Krysanova
Aloise de Gondelaurier – Kristina Karasyova
Claude Frollo, kněz: Alexei Loparevich
Quasimodo, zvoník: Igor Tsvirko

Sólisté a sbor Baletu Velkého divadla v Moskvě/Bolšoj těatru
Orchestr Velkého divadla v Moskvě/Bolšoj těatru

Světová premiéra: 9.3.1884

Délka baletu 180 minut včetně dvou přestávek

Balet Esmeralda, inspirovaný historickým románem Viktora Huga Notre Dame de Paris – Chrám Matky Boží v Paříži, přináší na scénu postavy středověké Paříže v širokém rozpětí jejich sociálního postavení a s kontrasty společenských vztahů, s místním koloritem a charaktery postav – pobudy a cikány ze Dvora divů, strážce veřejného pořádku, představitele církve a šlechtickou společnost na Dvoře Fleur de Lys. Změna názvu z Notre Dame de Paris na Esmeraldu napovídá posun v koncepci Hugova románu. Ústřední postavou zde není zvoník Quasimodo, ale pouliční tanečnice Esmeralda s tamburínou a kozou. Její dramatický příběh nekončí popravou jako v románu, ale happy- endem stejně jako v operním libretu, které vypracoval sám Viktor Hugo pro Louisu Bertinovou, dceru svého přítele a majitele významných novin Journal des Debats Armanda Bertina. Na rozdíl od opery v baletu má významnou roli románová postava chudého básníka Gringoira, původně tančená slavným tanečníkem a choreografem baletního romantismu Julesem Perrotem.

 

Děj baletu se koncentruje na osud cikánky Esmeraldy a její erotické vyzařování, které zasáhne několik velmi protichůdných mužských postav a kvůli němuž hrdinka málem přijde o život. Prvním postiženým je mladý básník Gringorine, který se nakonec stane Esmeraldiným nejlepším kamarádem, dále nešťastný zvoník Quasimodo a jeho pán kněz Frollo v černém a s černými úmysly a jediný úspěšný, již zadaný, krásný kapitán Královských střelců Phoebus.
Dramatický příběh vztahů Esmeraldy a jejích partnerů je nejen bravurně zatančen - jak se ani snad jinak nedá od nejlepších členů baletu Bolšovo očekávat- ale i zahrán (můžeme vidět díky detailním záběrům tváří). A tak nejen každý pohyb, ale i gesto, výraz dokonale formují, vedeny hudbou, náladu okamžiku a různé citové nuance.

 

 

 

V titulní roli cikánky Esmeraldy, vyžadující brilantní techniku, smyslnost a temperament tanečnice zároveň uvidíme Marii Alexandrovou. Maria je mimořádná tanečnice pro své krásné dlouhé křivky, herecký výraz a výjimečnou baletní techniku. Legendární kritička New York Times Anna Kisselgoff ji nazvala "zlatým děvčetem"a dodala, že vyniká "přesností póz, osobním stylem a sexappealem."
Klasický balet Esmeralda je dílem velikána ruského baletu Mária Petipy.