DIVADLO V KINĚ
ZÁZNAM DIVADELNÍHO PŘEDSTAVENÍ "EVERYMAN"
Z DIVADLA OLIVIER THEATRE V LONDÝNĚ

Kdo při vás bude stát, až za vámi přijde Smrt?Alegorická moralita o spáse se ptá, jestli svému životu dokážeme porozumět pouze v okamžiku smrti. Hra od neznámého autora z konce 15. století patří k základním kamenům anglického dramatu.
Kdokoli (Everyman) je úspěšný, oblíbený a daří se mu. Když ho ale zavolá Smrt, je nucen svůj život opustit a vydat se na poslední, zoufalou cestu ve snaze najít kohokoliv, kdo by vystoupil na jeho obranu. Jenže Smrt se blíží a čas se krátí.
 

 

  Čtvrtek 10. září 2015 v 19,45 hodin

Neznámý autor:
EVERYMAN

Dramatizace: Carol Ann Duffy
Režie: Rufus Norris

Hrají:
Kdokoli: Chiwetel Ejiofor
Bůh/Dobré skutky: Kate Duchéne
Smrt: Dermot Crowley
sluch: Paul Bullion
vášeň: Adam Burton
marnivost: Amy Griffiths
síla: Nick Holder
čich: Nicholas Karimi
smyslnost: Joshua Lacey

Premiéra: 29.4. 2015 Olivier Theatre, Londýn, UK

Uváděno v anglickém originále s anglickými a českými titulky v obraze. Délka představení 110 minut, představení bez přestávky

ZÁKLADNÍ KÁMEN DRAMATU
Alegorická moralita o spáse od neznámého autora z konce 15. století se ptá: dokážeme svému životu porozumět pouze v okamžiku smrti? Morality byly ve středověké Anglii oblíbené méně než další významný druh náboženských dramat, tzv. mystéria a mirákly, dramatizace událostí z Bible. Na vývoj divadla nicméně měly morality větší vliv. Anglický Everyman se dochoval ve čtyřech lehce odlišných výtiscích z první třetiny 16. století, v němž byla hra velmi populární. Poté z jeviště zmizela. Objevila se až na začátku 20. století a od té doby se dočkala několika různých
zpracování, včetně dvou českých divadelních inscenací z 30. let nebo filmové adaptace z roku 2002, v němž má Smrt podobu byznysmana a Skutky osobního počítače. Příběh o obyčejném člověku, který musí náhle skládat účty před Bohem, se ozývá i v dílech Henrika Ibsena (Peer Gynt), Arthura Millera (Smrt obchodního cestujícího), Thorntona Wildera (Naše městečko) a dalších. „Everyman je jednou z těch her, o které lidi ví, ale málokdo ji viděl, protože už jen přečíst původní text dá docela zabrat. Ale je to základní kámen naší dramatické tradice, protože obsahuje onen prapůvodní příběh o člověku, který se snaží uniknout smrti,“ říká režisér Rufus Norris.

 

KDOKOLI PRO KOHOKOLI
Právě tuto hru si Norris vybral jako úvodní produkci své první sezóny v čele britského Národního divadla. „Připadalo mi důležité začít něčím odvážným,“ vysvětluje svou volbu nový umělecký ředitel NT, který se ujal i režie.
„Everyman je pro kohokoliv. Nechci, aby si někdo někdy pomyslel, že do Národního nemůže přijít, protože jeho program není pro něj. Najít kus, který by tohle zachytil a k tomu také naše dědictví i současnost – to byla ona
velká výzva,“ podotýká Norris. Jeho inscenace ukazující, jak jsou témata 500 let staré hry univerzální a stále urgentní, je dynamická a odehrává se v současnosti. Středověká slova upravila do srozumitelné řeči oficiální britská dvorní básnířka Carol Ann Duffy. Zaměřila se nejen na psychologii individua. Pokládá také otázku, co znamená být člověkem z pohledu kolektivní zodpovědnosti k celé planetě. Everyman je povrchní bohatý muž, který se nedívá na zprávy, protože nechce slyšet o katastrofách. Smrt ho obviní, že se vykašlal na svět a donutí ho čelit faktu, že žil, jako kdyby jeho sobecké skutky neměly žádný dopad. Původní kritika nedostatku víry a dobroty tak dostala zcela současný rozměr reflexe o stavu lidstva v konzumním sekulárním světě. „Carol je mimořádná, zábavná a přístupná, něco na její adaptaci je velmi rock‘n‘rollové,“ myslí si Javier De Frutos. Tento oceněný choreograf přidal do hry dynamické pohyby, taneční sekvence a kousky, díky nimž se Chiwetel Ejiofor ocitl hlavou dolů nad jevištěm. Modernizace Národního divadla je pozoruhodná i po hudební stránce. Wiliam Lyons spojil anglické tradicionály s královnou diska Donnou Summer, chorály s gospelem a renesanční nástroje s moderními samply, zvukovými efekty a beaty, v nichž se ozývá i tlukot srdce hlavní postavy. Nekonvenční kombinace hudební doprovod záměrně posouvají do jiného světa, ani nebeského ani pozemského, ale na místo, kde je Everyman
nucen konfrontovat sám sebe. Titulní roli vytvořil známý filmový a televizní herec Chiwetel Ejiofor, loni nominovaný na Oscara za drama 12 let v řetězech. „Everyman je muž nucený mluvit s bohem. Největší jeviště NT Olivier je jedno z mála míst, kde takový epický rozhovor může proběhnout. Doufám, že divácký zážitek bude niterný a poutavý a že obecenstvo odejde s otázkami a myšlenkami o životě a smrti,“ říká Ejiofor.

 

 

CAROL ANN DUFFY
Narodila se v prosinci 1955 ve skotském Glasgow v katolické rodině levicově smýšlejícího elektrikáře, v šesti letech se přestěhovala do Anglie. Žije v Manchesteru, kde působí jako profesorka a kreativní ředitelka Školy psaní na místní Metropolitan University. Její tvorba se zaměřuje na děti i dospělé, za svou poezii získala řadu cen,
včetně Whitbread, Costa či PEN Pinter Prize. V roce 2009 byla jmenována britskou dvorní básnířkou, tzv. Poet Laureate, jako první žena, první Skot(ka) a první otevřeně homosexuální umělkyně. V rámci této funkce napsala verše na svatbu prince Williama nebo na pohřeb Richarda III. Její populární básně se často vyjadřují k násilí, genderu a útlaku. Její práce na divadle zahrnuje Grimm Tales (Young Vic), Beasts and Beauties (Bristol Old Vic) nebo Rats‘ Tales (Royal Exchange, Manchester).