BALET V KINĚ
ROMEO A JULIE - SATELITNÍ PŘÍMÝ PŘENOS BALETNÍHO
PŘEDSTAVENÍ Z VELKÉHO DIVADLA V MOSKVĚ

Tragický příběh osudových milenců, který je perlou baletu 20. století... Alexej Ratmanskij, bývalý umělecký ředitel Bolšoj baletu, se poprvé vrací na jeviště Velkého divadla v Moskvě se svou vlastní produkcí Shakespearovy klasiky.

 

 

Neděle 21. ledna 2018 v 15,45 hodin

Hudba: Sergej Prokofjev
Libretto: Sergej Prokofjev, Sergej Radlov a Adrian Piotrovsky podle tragédie Williama Shakespeara
Choreografie: Alexej Ratmanskij
Dirigent: Pavel Kliničev

Premiéra 18.12.1892, Mariinské divadlo, Petrohrad
Premiéra uváděné verze 22.11.2017, Bolšoj těatr, Moskva

Romeo: Vladislav Lantratov
Julie: Jekatěrina Krysanova
Merkucio, Romeův přítel: Igor Cvirko
Benvolio: Dmitrij Dorochov
Tybalt, bratranec Julie: Vitalij Biktimirov
Lord Kapulet, otec Julie: Nikita Elikarov
Matka Julie: Kristina Karasjova
Lord Montek, otec Romea: Alexander Fadeječev

Sólisté a sbor baletu Bolšoj těatru v Moskvě

Balet o třech jednáních a 11ti scénách, délka cca 185 minut včetně dvou přestávek (každá 26 minut),konec přenosu cca v 19,05 hodin

Slavný příběh Williama Shakespeara je mistrovským dílem o lásce a nenávisti. Taneční drama s hudbou Sergeje Prokofjeva vyjadřuje sílu lásky nezničitelnou ani mlýnskými kameny nenávistné společnosti. Příběh, který završil smrtí čistou lásku, aby ji mohl učinit nesmrtelnou...
Dva geniální tvůrci – William Shakespeare a Sergej Prokofjev – nás ohromí svým magickým světem... Sergej Prokofjev mistrně zachytil nesmrtelný příběh Romea a Julie v partituře se „smělou harmonií, výrazným rytmickým spádem, se žhavou temperamentností a hlubokým lyrickým fondem“.

 

 

Ratmanského inscenace byla poprvé uvedena v Kanadském národním baletu (2011). Dočkala se superlativních recenzí od nejrenomovanějších kritiků na světě, kteří ji srovnávají s nejslavnějšími verzemi jako Lavrovského, Cranka, MacMillana a Ashtona. Ratmanského moderní choreografie dává průchod velkým emocím, zdá se být ze všech verzí nejvíce muzikální a barvitě vykresluje mladé, vášnivé a prudké povahy hrdinů. Moderní choreografie je zasazena do scény renesanční Itálie s nádhernými, historickými kostýmy Richarda Hudsona.

ALEXEJ RATMANSKIJ, největší baletní choreografický talent současnosti
Světová senzace, kterou choreografie Světlého pramenu (2003) způsobila, katapultovala mladého rusko-amerického choreografa Alexeje Ratmanského (1968) do křesla ředitele Bolšoj baletu (2004–2008). Světlý pramen mu rovněž vysloužil cenu kritiků National Dance Award (2006). Alexej Ratmanskij v sobě spojuje dokonalou znalost tradice ruského baletu se západní zkušeností. Je držitelem baletního oskara – Benois de la Danse (2005) za choreografii Anny Kareniny. Získal rovněž nejvyšší uměleckou cenu v Rusku – Zlatou masku (2007) za choregrafii Jeu de Cartes pro Bolšoj balet. V současnosti je hlavním choreografem ABT – American Ballet Theatre v New Yorku.

  Z historie baletu:
Světové premiéry svých děl uvedlo v minulosti v českých zemích několik významných světových hudebních tvůrců. Skladatel Wolfgang Amadeus Mozart uvedl v Praze v roce 1787 premiéru své opery Don Giovanni. Svá díla zde také premiérovali Christoph Willibald Gluck, Arnold Schönberg či Sergej Prokofjev.
Na baletu Romeo a Julie začal Prokofjev pracovat po návratu do vlasti v roce 1935 na objednávku Kirovova divadla v tehdejším Leningradu. Vedení divadla se ale zaleklo odporu činitelů sovětské komunistické strany a dílo odmítlo. Smlouvu pak uzavřela Moskva. V průběhu zkoušek ale vedení baletu Velkého divadla prohlásilo Prokofjevovu hudbu za netaneční a smlouvu zrušilo. Sergej Prokofjev cítil výjimečnost svého díla, ale z tehdejšího Sovětského svazu, kam se tak naivně a nešťastně vrátil, bylo těžké ho představit uměleckému světu. Naštěstí se mu podařilo partituru včas propašovat „ven“ a historické choreografické šance se chopil náš choreograf Ivo Váňa Psota – světoběžník a zároveň brněnský patriot. A tak měl balet překvapivě premiéru v Brně. Divadlo Na Hradbách, kde dnes sídlí známé Mahenovo divadlo, jej uvedlo ve světové premiéře 30. prosince 1938 v choreografii Iva Váni Psoty, který sám tančil postavu Romea.

 

 

Kompletní program sezóny 2017/2018 najdete ZDE