OPERA V KINĚ - SAMSON A DALILA
- PŘÍMÝ SATELITNÍ PŘENOS
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Po 20 letech se do Met vrací věčný příběh Samsona a Dalily. Podzimní sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery tak pokračuje dalším klenotem operního světa - Samsonem a Dalilou, nejslavnější operou francouzského hudebního skladatele Camilla Saint-Saënse. Poprvé opera nezazněla – jak by leckdo předpokládal – v Paříži, ale v durynském Výmaru. Premiéry se dočkala 2. prosince 1877, poté, co byla přeložena do němčiny. O její úspěšné provedení se zasloužil především autorův přítel Ferenc Liszt.
Starozákonní příběh o hebrejském siláku Samsonovi, který podlehne krásné Dalile, a ta ho vydá nepřátelským Filištínským, Camille Saint-Saëns původně zamýšlel koncipovat jako oratorium a teprve následně se rozhodl pro operu. Stopy původního záměru však v díle zůstaly, patrné jsou hlavně v mohutných sborových scénách...

 

Sobota 20. října 2018 v 18,45 hodin

SAMSON A DALILA
(Samson et Dalila)

Hudba: Camille Saint-Saëns
Libreto: Ferdinand Lemaire
Světová premiéra: 2.12. 1877, Výmarské operní divadlo, Německo

Obsazení:
Dalila: Elīna Garanča
Samson: Roberto Alagna
Velekněz: Laurent Naouri
Abimélech: Elchin Azizov
Hebrejský stařec: Dmitrij Beloselskij


Dirigent: Sir Mark Elder
Režie: Darko Tresnjak
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno ve francouzském jazyce, uváděno s anglickými a českými titulky

Délka předst. cca 220 minut, včetně dvou přestávek (33 a 38 min). Konec přenosu cca ve 22,40 hodin.

 

 

„Před dvěma lety jsem ve svém domě ve hvozdech Connecticutu poslouchal Elinu Garanču a přemýšlel o tom, jak skvělé by bylo pracovat s ní. Když jsem později dostal nabídku z Met a zeptal se, kdo zpívá titulní part, Petr Gelb jen opáčil – Elina Garanča,“ popsal až snové počátky nové inscenace Samsona a Dalily režisér Tresnjak, držitel ceny Tony, v předpremiérovém rozhovoru pro divadelní magazín Playbill.

   

Alagna a Garanča jako konflikt spirituality a destrukce
„Nejedná se pouze o konflikt mezi dvěma skupinami, které se vzájemně nenávidí, což je téma nadčasové. Konflikt v Samsonovi je něčím, co právě teď vidíme v médiích každý den: střet mezi velikou spiritualitou a potenciálně ničivou sexualitou,“ upřesnil debutující srbský režisér pojetí a motivace, jež vedly k nové inscenaci. Ta má tak podle Tresnjaka ambice být zcela aktuálním dílem.
Úlohy filištínské svůdnice Dalily se zhostí právě Elina Garanča, která publikum Met uchvátila v roli mladičkého hraběte Oktaviána ve Straussově komické opeře Růžový kavalír. David Salazar z OperaWire přímo označil její loňský výkon za „jeden z nejlepších za celou dekádu.“ Hebrejského siláka Samsona, který nedbá na varování a pro vášeň k ženě opustí svůj lid, ztělesní francouzský tenorista Roberto Alagna, jenž po boku lotyšské mezzosopranistky slavil úspěch už v roce 2010 v Bizetově Carmen.

Opeře vdechne velkolepě výpravný rozměr scéna rovněž debutujícího Alexandera Dodge; monumentální je zejména třetí dějství, jemuž dominuje obrovská socha boha Dagona rozetnutá vedví – jeho středem vystupují v průběhu bakchanálií před publikum Filištíni v kostýmech Lindy Cho.
Pod dirigentským vedením zkušeného Sira Marka Eldera se v dalších rolích objeví například basbarytonista Laurent Naouri jako Dagonův velekněz, barytonista Elchin Azizov jako Abimélech a basista Dmitrij Belosselskiy jako Starý Hebrej.