DIVADLO V KINĚ - TŘÍGROŠOVÁ OPERA
SATELITNÍ PŘÍMÝ PŘENOS Z OLIVIER THEATRE V LONDÝNĚ

Mackie Messer, proslulý vrah a sukničkář z londýnského polosvěta. Známá, a dětem nepřístupná Třígrošová opera, kterou Bertolt Brecht se skladatelem Kurtem Weillem napsali ve 20. letech 20. století, se představí ve vynalézavé režii uměleckého šéfa National Theate Rufuse Norrise a v novém, nemravném překladu Simona Stephense, autora jevištní adaptace bestselleru Podivný případ se psem...

 

 
Čtvrtek 22. září 2016 v 19,45 hodin

TŘÍGROŠOVÁ OPERA
The Threepenny Opera

Autoři: Bertolt Brecht a Kurt Weill, v nové adaptaci Simona Stephense 
Režie: Rufus Norris

Hrají:
Kapitán Macheathe: Rory Kinnear
Polly Peachum: Rosalie Craig
Celia Peachum, její matka: Haydn Gwynne
Jonathan Jeremiah Peachum: Nick Holder
The Balladeer: George Ikediashi
Filch: Sarah Amankwah
Vrchní inspektor ‘Tiger’ Brown: Peter de Jersey

Hudebníci: David Shrubsole, Andy Findon, Christian Forshaw, Sarah Campbell, Richard Hart, Sarah Freestone, Martin Briggs, Ian Watson

Uváděno v anglickém originále s doprovodnými českými a anglickými titulky v obraze.

Délka představení cca 170 minut, včetně 15 minutové přestávky + 10 minutový úvod. Konec přenosu cca ve 22,50 hodin.

Mackie Messer se vrací na scénu. Konkrétně na největší scénu britského Národního divadla Olivier a z ní i do světových kin včetně těch českých. Ve čtvrtek 22. září v nich Mack ve skvělém podání Roryho Kinneara se svým zabijáckým šarmem zahájí osmou sezónu přenosů NT Live přímým přenosem proslulé Třígrošové opery, do níž vlivný divadelní praktik i teoretik Bertolt Brecht a novátorský skladatel Kurt Weill otiskli cynismus i avantgardu období Výmarské republiky.

 

 

   

Milovaný kus uměleckého ředitele
Cynický muzikál ze zkorumpovaného polosvěta východního Londýna stvořili Brecht s Weillem v roce 1928. Příběh vychází z o dvě stě let starší komické Žebrácké opery Johna Gaye, kterou do němčiny přeložila Brechtova sekretářka a spolupracovnice Elisabeth Hauptmann. Ač vznik Třígrošové opery provázely chaos, víno, třenice a neustálé změny, nakonec se z ní stalo jedno z nejúspěšnějších uměleckých děl meziválečného Německa. „Hra ukazuje muzikál jako seriózní umění, ale hlavně jsem ji chtěl uvést proto, že ji miluju už od šestnácti let, kdy jsem si v ní ve škole zahrál Mackieho,“ vysvětlil režisér představení Rufus Norris, zároveň umělecký ředitel National Theatre.
Norris také využil, že Brechtova pozůstalost je v poslední době více nakloněna úpravám třígrošové politické satiry. Na tyto dramaturgické zásahy si najal Simona Stephense, který pro NT adaptoval i bestseller Podivný případ se psem. „Pracovat s tak mnohovrstevnatým textem od autorů, které respektuji, bylo privilegium,“ říká Stephens, který upravil např. vztah Mackieho s inspektorem Brownem a posílil ženské role, jež mu v originále připadaly příliš prázdné.

 

I nová, grotesknější kabaretová verze Třígrošové opery vznikala za pochodu, ještě při prvních generálkách se Mack dočkal jiného osudu. Také tato úprava je dílem několika autorů, sám Stephens přiznává, že s mnoha skvělými replikami přišel představitel hlavní role Rory Kinnear. „Rory je jediný herec, kterému jsem kdy řekl, že může s mým textem improvizovat,“ prozradil dramatik.
Také Kinnear znal Macka dobře – zahrál si ho ve čtrnácti letech ve školním představení Žebrácké opery. Populární držitel dvou cen Olivier se v NT Live ukázal už jako Hamlet nebo Jago, v muzikálu se představuje poprvé. „Vždycky jsem chtěl zpívat a Třígrošová opera se zdála jako ideální začátek, díky své kombinaci hudby a dramatu. Taky se prezentuje jako laciná opera…,“ uvedl Kinnear s tím, že lekce zpěvu začal brát loni na podzim.

 

 

 

Vrstvy divadelních triků působí svěže upřímně v autenticky ošklivé vizi londýnského zkorumpovaného světa spodiny.… Drsný a pohotový přístup režiséra Rufuse Norrise míchá omšelé viktoriánské starožitnosti s jazzem a cháskou živé kapely. … Zeštíhlená adaptace Simona Stephense vyčistila text od nadbytečných proslovů a nejasných zápletek, aniž by vymazala Brechtovy špinavé otisky. … Tato Třígrošová opera je nemravnou hymnou tomu, jak sex, charisma a peníze můžou naprosto zkorumpovat rozbitou společnost.
Alice Saville, deník The Independent