OPERA V KINĚ
FIGAROVA SVATBA - V
PŘÍMÉM SATELITNÍM PŘENOSU
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU
Motto: |
![]() |
Mozartova Figarova svatba se těší neutuchající popularitě na celém světě. A není divu, neboť se opera mimo brilantní a jiskřivé hudby, která vás strhne svým neustávajícím tokem, pyšní i téměř činoherním libretem. A jak by taky ne, když základem mu byla stejnojmenná hra vynikajícího francouzského dramatika Pierra de Beaumarchais. |
![]() Délka představení cca 230 minut včetně jedné přestávky (po druhém dějství). Konec přenosu cca ve 22,50 hodin. |
Sobota 18. října 2014 v 18,45 hodin FIGAROVA SVATBA Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart Světová premiéra: 1.5.1786, Burgtheater, Vídeň Obsazení: Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky |
Je málo oper, které mají tak bohatý a zamotaný děj jako právě Figarova svatba. Podtitul stejnojmenné Beaumarchaisovy předlohy „Bláznivý den“ trefně vystihuje jeho charakter. V opeře o žárlivosti a lásce je Mozartem mistrovsky zpracována celá galerie postav a postaviček v čele s panským sluhou a vtipálkem Figarem, který se se svým děvčetem, komornou Zuzankou dokáže postavit libovůli a nenapravitelnému sukničkářství hraběte Almavivy. |
![]() |
![]() |
Zatímco taktovky u přenosu 18. října se chopí ikona MET James Levine, pro půvabnou pěvkyni Amandu Majeski v jedné z hlavních rolí Hraběnky Almavivy půjde teprve o první měsíc působení na nejprestižnější operní scéně světa, když debutovala v zahajovací inscenaci 22. září 2014. „Velký tlak zažila v MET debutující mladá americká sopranistka Amanda Majeski jako Hraběnka Almaviva. Měla se objevit až v pozdějších uvedeních Figarovy svatby, ale nakonec jí MET svěřila vytoužené zahajovací galapředstavení i větší počet uvedení místo zdravotně indisponované Mariny Poplavskaje. Slečna Majeski je nadaná plným a expresivním hlasem. Zpívala s citem pro nuance a s velkým vkusem ztělesnila zranitelnou hraběnku, ženu nejen vnitřně zasaženou, ale i poníženou ztrátou lásky svého záletného manžela.“ vyzdvihly New York Times její výkon. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
I celkové hodnocení předního kritika NYT Anthonyho Tommasiniho vyznívá pro tuto inscenaci, zasazenou do ornamentálních interiérů Sevilly 30. let, nadmíru pozitivně: „Pokud snad mohla (po letních odborářských vyjednáváních) přetrvat nahořklá pachuť ve vztahu mezi Peterem Gelbem, generálním ředitelem MET, a členy souboru, při pondělním zahajovacím gala beze zbytku zůstala v zákulisí. James Levine, jenž vystoupil jako dirigent na zahajovacím představení poprvé po čtyřech letech, řídil oblíbené pěvce ve velice atraktivním složení i skvělý orchestr Metropolitní opery ve výřečné a bohatě propracované inscenaci mnohovrstevnatého Mozartova mistrného opusu.“ Titulní role Figara nadmíru svědčí Ildaru Abdrazakovovi, který loni zazářil jako Kníže Igor, a publikum uchvátila také mladá mezzosopranistka s hvězdnou kariérou před sebou Isabel Leonard v kalhotkové roli Cherubína... |
![]() |
![]() |
Světoznámá operní verze Beaumarchaisovy „zakázané“ divadelní hry se zrodila ve Vídni roku 1786. Mozart si tento námět vybral sám a o libreto požádal italského básníka Lorenza da Ponteho. Figarova svatba je osudově spojena s Prahou. Přestože se světová premiéra opery konala ve Vídni, teprve v Praze zažila svůj první skutečný triumf, díky němuž divadelní impresário Bondini u Mozarta objednal operu určenou speciálně pro Prahu - tou byl později proslavený Don Giovanni. |
Kompletní program sezóny 2014/2015 najdete ZDE .