OPERA V KINĚ

FIGAROVA SVATBA - V PŘÍMÉM SATELITNÍM PŘENOSU
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Mozartova Figarova svatba se těší neutuchající popularitě na celém světě. A není divu, neboť se opera mimo brilantní a jiskřivé hudby, která vás strhne svým neustávajícím tokem, pyšní i téměř činoherním libretem. A jak by taky ne, když základem mu byla stejnojmenná hra vynikajícího francouzského dramatika Pierra de Beaumarchais.

 

Délka představení cca 230 minut včetně jedné přestávky (po druhém dějství). Konec přenosu cca ve 22,50 hodin.

Sobota 18. října 2014 v 18,45 hodin

FIGAROVA SVATBA
(Le nozze di Figaro)
Komická opera o čtyřech jednáních

Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Libreto:
Lorenzo da Ponte podle hry Pierra de Beaumarchais

Světová premiéra: 1.5.1786, Burgtheater, Vídeň

Obsazení:
Figaro: Ildar Abdrazakov
Hrabě Almaviva: Peter Mattei
Hraběnka Almaviva: Amanda Majeski
Susann,nevěsta přislíbená Figarovi: Marlis Petersen
Cherubín,hraběcí páže: Isabel Leonard

Dirigent: James Levine
Režie: Richard Eyre
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky

 

Je málo oper, které mají tak bohatý a zamotaný děj jako právě Figarova svatba. Podtitul stejnojmenné Beaumarchaisovy předlohy „Bláznivý den“ trefně vystihuje jeho charakter. V opeře o žárlivosti a lásce je Mozartem mistrovsky zpracována celá galerie postav a postaviček v čele s panským sluhou a vtipálkem Figarem, který se se svým děvčetem, komornou Zuzankou dokáže postavit libovůli a nenapravitelnému sukničkářství hraběte Almavivy.

 
 

Zatímco taktovky u přenosu 18. října se chopí ikona MET James Levine, pro půvabnou pěvkyni Amandu Majeski v jedné z hlavních rolí Hraběnky Almavivy půjde teprve o první měsíc působení na nejprestižnější operní scéně světa, když debutovala v zahajovací inscenaci 22. září 2014. „Velký tlak zažila v MET debutující mladá americká sopranistka Amanda Majeski jako Hraběnka Almaviva. Měla se objevit až v pozdějších uvedeních Figarovy svatby, ale nakonec jí MET svěřila vytoužené zahajovací galapředstavení i větší počet uvedení místo zdravotně indisponované Mariny Poplavskaje. Slečna Majeski je nadaná plným a expresivním hlasem. Zpívala s citem pro nuance a s velkým vkusem ztělesnila zranitelnou hraběnku, ženu nejen vnitřně zasaženou, ale i poníženou ztrátou lásky svého záletného manžela.“ vyzdvihly New York Times její výkon.

 

   
  

I celkové hodnocení předního kritika NYT Anthonyho Tommasiniho vyznívá pro tuto inscenaci, zasazenou do ornamentálních interiérů Sevilly 30. let, nadmíru pozitivně: „Pokud snad mohla (po letních odborářských vyjednáváních) přetrvat nahořklá pachuť ve vztahu mezi Peterem Gelbem, generálním ředitelem MET, a členy souboru, při pondělním zahajovacím gala beze zbytku zůstala v zákulisí. James Levine, jenž vystoupil jako dirigent na zahajovacím představení poprvé po čtyřech letech, řídil oblíbené pěvce ve velice atraktivním složení i skvělý orchestr Metropolitní opery ve výřečné a bohatě propracované inscenaci mnohovrstevnatého Mozartova mistrného opusu.“ Titulní role Figara nadmíru svědčí Ildaru Abdrazakovovi, který loni zazářil jako Kníže Igor, a publikum uchvátila také mladá mezzosopranistka s hvězdnou kariérou před sebou Isabel Leonard v kalhotkové roli Cherubína...

 
 

Světoznámá operní verze Beaumarchaisovy „zakázané“ divadelní hry se zrodila ve Vídni roku 1786. Mozart si tento námět vybral sám a o libreto požádal italského básníka Lorenza da Ponteho. Figarova svatba je osudově spojena s Prahou. Přestože se světová premiéra opery konala ve Vídni, teprve v Praze zažila svůj první skutečný triumf, díky němuž divadelní impresário Bondini u Mozarta objednal operu určenou speciálně pro Prahu - tou byl později proslavený Don Giovanni.

 

 

Kompletní program sezóny 2014/2015 najdete ZDE .