OPERA V KINĚ - EVŽEN ONĚGIN V PŘÍMÉM SATELITNÍM PŘENOSU
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Začíná druhá sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery v New Yorku pro diváky náchodského kina Vesmír! Na jejím startu je věhlasné operní dílo Petra Iljiče Čajkovského Evžen Oněgin.

 

Sobota 5. října 2013 v 18,45 hodin

Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Libreto:
: Petr Iljič Čajkovskij společně s Konstantinem Šilovským podle stejnojmenného románu A. S. Puškina

Světová premiéra: 29. 3. 1879 v Malém divadle
v Moskvě

Obsazení:
Evžen Oněgin: Mariusz Kwiecien
Tatiana: Anna Netrebko
Lenskij: Piotr Beczala
Olga: Oksana Volkova
Kníže Gremin: Alexei Tanovitski

Dirigent: Valery Gergiev
Režie: Fiona Shaw
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno v ruském jazyce, uváděno s anglickými a českými titulky

Délka představení cca 225 minut včetně dvou přestávek

 

Již potřetí v řadě zahájí novou sezónu Met Anna Netrebko, tentokrát v roli zamilované Taťány, hrdinky opery P. I. Čajkovského, kterou skladatel napsal podle Puškinova veršovaného románu. Roli Taťány ztvární Netrebko v Met poprvé. Mariusz Kwiecien se představí v titulní úloze sebevědomého a povýšeného Oněgina, s nímž dosáhl obrovských úspěchů již v řadě světových operních domů. Za dirigentským pultem stane ruský mistr taktovky Valerij Gergijev. Nová inscenace opery v produkci Deborah Warner a v režii Fiony Shaw představí dva neslučitelné ruské světy - venkovsky provinční a kosmopolitně dekadentní, jejíž dramatické vyústění zanechává tři zmařené životy...

 
 

Jedno z nejoblíbenějších děl světového operního repertoáru, Čajkovského opera Evžen Oněgin, vznikla na motivy velmi intimně laděného Puškinova románu, plném subtilních detailů a skvělých vypravěčských postupů. Leccos z toho nutně musí romantická opera potlačit ve prospěch vlastních kvalit. To však vůbec neznamená, že příčinou častých návratů Čajkovského Oněgina na jeviště bývá jen obrovská divácká obliba několika highlights této opery – ať už jde o vzrušenou Taťáninu dopisovou árii, o melancholickou árii Lenského či slavnou árii knížete Gremina o lásce, která „kvete v každém věku“. Čajkovskij své dílo záměrně neoznačil jako „operu“, nýbrž jako „lyrické scény“. Pod zdáním banality příběhu o neopětované lásce Taťány k Oněginovi se skrývá věčné téma lidské osamělosti, konflikt jedinečnosti a uniformity, ideálů a rezignace. To vše je prodchnuto Čajkovského brilantní, strhující a emotivně naléhavou hudbou...

 

   
  

Petr Iljič Čajkovskij, mistr romantismu (1840-1893)
R
uský skladatel, hudební kritik a dirigent; profesor na konzervatoři v Moskvě, jeden z nejvýznamnějších představitelů hudby 19. století. V letech 1876 – 90 podporován mecenáškou N. F. von Meckovou (1831 – 1894). V kompozičním díle spojoval prvky ruské lidové hudby s podněty klasické a romantické evropské hudby. Pro jeho sloh je příznačná lyrická subjektivní poloha a národní inspirace. Skladatel vycházející z ruských i evropských hudebních kořenů uplatnil v Evženu Oněginovi romantiku, nostalgii, emoce, naději s bohatostí vrcholného novoromantismu, který prolíná prakticky celým jeho dílem. Několikrát navštívil Prahu, v roce 1888 řídil pražskou premiéru své opery Evžen Oněgin.

 
 
 

 

Kompletní program sezóny 2013/2014 najdete ZDE .