OPERA V KINĚ - RUSALKA V PŘÍMÉM SATELITNÍM PŘENOSU
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Pro české diváky určitě přelomový přenos z Metropolitní opery v New Yorku, který poprvé představí český titul – slavnou Dvořákovu Rusalku ve hvězdném obsazení...
Přímý přenos v Náchodě se uskutečňuje za finanční podpory Města Náchoda a byl rovněž finančně podpořen Královéhradeckým krajem. 

 

RUSALKA
Opera o třech dějstvích

Světová premiéra: 31. 3. 1901 v Národním divadle, Praha

Hudba: Antonín Dvořák
Libreto: Jaroslav Kvapil

Obsazení:
Rusalka: Renée Fleming
Princ: Piotr Beczala
Vodník: John Relyea
Ježibaba: Dolora Zajick
Cizí kněžna: Emily Magee

Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
Režie: Otto Schenk
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno v českém jazyce, uváděno s anglickými a českými titulky.

Délka představení cca 240 minut včetně dvou přestávek (začátek 1. jednání v 19,05 hodin).
Konec přenosu přibližně ve 23,05 hodin.

 

V celé operní tvorbě se nenajde mnoho děl, ve kterých by skladatel hudební básnivostí milostných i náladových lyrických scén, působivou melodikou hlasů i zvukovým koloritem, dosáhl takového souhrnu myšlenkové nekonvenční hudební krásy, jako Antonín Dvořák ve své „lyrické pohádce“ Rusalka, která vznikla na libreto básníka Jaroslava Kvapila. Výsledkem libretistovy práce byl operní text, jaký v takové básnické čistotě česká opera dosud neznala a který i v tom, co následovalo, byl sotva dostižen. K působivosti i silné dramatické výmluvnosti Rusalky přispívá také neobyčejná zvuková barevnost Dvořákovy partitury. Rusalka náleží k vrcholným dílům Dvořákova genia a je opravdovou chloubou české operní tvorby... A jistě není náhodou, že po Rusalce stále častěji sahají rovněž operní domy po celém světě. Za celou dobu od svého vzniku neztratila nic ze své svěžesti a přitažlivosti. Naopak, nachází stále nové obdivovatele i v řadách nejmladších generací....

 
 

Antonín Dvořák zkomponoval Rusalku na sklonku svého života. Působí jako krásné vyvrcholení jeho skladatelské kariéry. Operní znalci po celém světě se shodují, že zmíněná krása Rusalky – ryzí půvab její hudby, její síla lyrického i dramatického výrazu, její rovnoměrně vysoká úroveň inspirace a ucelenost jejího celkového gesta navzdory včlenění velmi kontrastních stylů – je znamením geniality skladatele Antonína Dvořáka a jeho libretisty Jaroslava Kvapila. A rovněž mimořádného souznění jejich talentu a přátelství - libreto Rusalky bylo napsáno dříve než hudba. Jaroslav Kvapil myslel od počátku na Antonína Dvořáka, ale bál se jej oslovit, aby nebyl odmítnut. Obešel několik jiných skladatelů, ale všichni byli právě pohlceni jinou prací. Ke Dvořákovi jej nakonec přivedl inzerát skladatele, který právě hledal kvalitní libreto ke zhudebnění.

 

   
  

Metropolitní opera nemohla vybrat lépe, aby potěšila srdce českých operních fanoušků. Dvořákova pohádková opera Rusalka s notoricky známými áriemi je klasikou, která se nikdy neomrzí. Rusalku ztvární jedna z nejslavnějších sopranistek současnosti Renée Fleming, jež v roce 2013 obdržela již čtvrtou cenu Grammy pro nejlepší sólistku v oblasti vážné hudby. „Je to fascinující příběh a není náhodou, že se o libreto zajímalo tolik slavných skladatelů. Hudba je tak lyrická a melodická, je plná něhy, ale také síly,“ prozradila o roli Rusalky slavná pěvkyně v exkluzivním rozhovoru Heleny Havlíkové pro Lidové noviny (celý rozhovor 31. ledna).
Právě česká Rusalka je pro Renée Fleming, která je miláčkem Metropolitní opery a královnou americké operní scény, klíčovou rolí jejího operního repertoáru. Poprvé ji nastudovala již roku 1990 pro Operu v Seattlu a má za sebou také dvě nahrávky, s Českou filharmonií (1998) a s orchestrem Pařížské opery (2002). Její árie Měsíčku na nebi hlubokém, recitovaná s hlubokým citem a prožitkem i s dokonalým českým „ř“, patří k nejlepším podáním vůbec. Renée Fleming a postava vodní démonky české mytologie představují dokonalé spojení. Rusalka je základním kamenem zpěvaččiny slávy a pěvkyně propůjčuje Dvořákově operní skladbě svou virtuozitu, půvab i herecké porozumění této roli.
Po boku královny americké operní scény zazáří polský tenorista Piotr Beczała v roli Prince, letošní sezonu zahajoval coby Lenský v opeře Evžen Oněgin, a mezzosopranistka s českými předky Dolora Zajick propůjčí svůj mimořádný a jedinečný hlas postavě Ježibaby.
Za dirigentským pultem stane teprve sedmatřicetiletý kanadský dirigent Yannick Nézet-Séguin. Svou kariéru začínal v Montrealské opeře a dodnes spolupracuje také s Orchestre Métropolitain, sídlícím rovněž v quebecké metropoli. V roce 2005 začal spolupracovat s Rotterdamskou filharmonií a od roku 2008 zde působí jako šéfdirigent se smlouvou platnou až do roku 2015. Působí rovněž ve Velké Británii. V USA začal pracovat v roce 2008 ve Philadelphii. Jeho první dirigentský počin na půdě Met sahá do roku 2009, kdy řídil nové nastudování Carmen. Následovaly Don Carlo, Faust, La traviata a konečně Rusalka, kterou poprvé nastudoval v londýnském Royal Opera House v roce 2012.

 
 
 

 

Kompletní program sezóny 2013/2014 najdete ZDE .