OPERETA V KINĚ

VESELÁ VDOVA - V PŘÍMÉM SATELITNÍM PŘENOSU
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Nesmrtelná opereta Franze Lehára Veselá vdova se rozezní v sobotu 17. ledna dvěma tisícovkami kinosály v 69 zemích světa včetně České republiky, kam bude přenos z Lincolnova centra živě přenášen. Titulní roli rozverného kusu z období pařížské Belle époque ztvární světová operní diva Renée Fleming. Je těžké představit si veselejší vdovu, než je Hanna Glawari v podání Renée Fleming. S lehkostí ženy, která ví, co chce a ví, jak to získat, se prozpívá a protančí novým nastudováním nejslavnější operety skladatele Franze Lehára z počátku 20. století, kterou MET premiérovala teprve před necelými dvěma týdny, příznačně na silvestra.
Prostě velmi kvalitní libreto, chytrá zápletka a hudba, která patří ke skutečným skvostům!

 

Délka představení 180 minut včetně jedné 33 minutové přestávky (po prvním dějství). Konec přenosu cca
ve 22,00 hodin.

Sobota 17. ledna 2015 v 18,45 hodin

VESELÁ VDOVA
( The Merry Widow )
Opereta o třech dějstvích.

Hudba: Franz Lehár
Libreto:
Victor Léon a Leo Stein podle komediální hry francouzského dramatika a libretisty Henriho Meilhaca „L'Attaché d'Ambassade“ (Atašé velvyslanectví, 1861).

Světová premiéra: 30.12.1905, Theater an der Wien (Divadlo na Vídeňce), Vídeň

Obsazení:
Hanna Glawari, bohatá vdova: Renée Fleming
Baron Mirko Zeta: Sir Thomas Allen
Valencienne, jeho žena: Kelli O’Hara
Danilo Danilovič, býv. milenec Hanny:  Nathan Gunn
Camille, hrabě de Rosillon: Alek Shrader
Mirko Zeta, baron: Sir Thomas Allen

Dirigent: Andrew Davis
Režie: Susan Stroman
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno v anglickém originále, uváděno s anglickými a českými titulky

 

Zatímco nonšalantní sopranistka Renée Fleming je na jevišti Met, kde ztvárnila už 22 rolí včetně Dvořákovy Rusalky nebo Rossinyho Armidy, jako doma, zbrusu novou inscenaci provází i dva originální a žánry přemosťující debuty. Pro Broadwayí ostřílenou režisérku a choreografku Susan Stroman, která inscenovala například muzikály Crazy for You, Contact nebo The Producers a posbírala pět cen Tony, je Veselá vdova první režijní zakázkou pro newyorský operní svatostánek. Po jevištních prknech Met se poprvé ve své kariéře projde také broadwayská královna Kelli O'Hara, která excelovala například v muzikálech South Pacific nebo The Bridges of Madison County, Nice Work If You Can Get It. Ve Veselé vdově ztvární roli koketní Valencienne. „Věrní fanoušci Kelli O’Hara, a já s nimi v přední linii, budou mít jedinečnou příležitost slyšet její hlas čistě, bez broadwayských zesilovačů,“ těšil se před jevištní premiérou kritik New York Times Anthony Tommasini. V hlavní mužské roli se představí stálice nejprestižnější operní scény světa Nathan Gunn, který svým sytým barytonem naplní roli hraběte Danila, prostopášného playboye z francouzské ambasády. Vyspělý pěvec se představil už ve více než patnácti kusech Met, od Pucciniho Bohémy až po Gounodova Romea a Julii.

 

 
 

Atmosféru pařížského kabaretu počátku minulého století, kde se část děje odehrává, dovedl k dokonalosti především zkušený umělecký tým stojící za celou inscenací. Lehký až prostopášný tón komické operety plné kankánů a flirtujících čísel je tak podpořen velkolepými kulisami scénografa Juliana Crouche, který v Met pracoval také na Kouzleném ostrově nebo Straussově operetě Netopýr. Šesti cenami Tony ověnčený William Ivey Long, který posázel skvostné vdovské šaty s obnaženými rameny Renée Fleming diamanty, navrhl originální kostýmy.

 

   
  

 „Pestrobarevná produkce, kterou oživují hravé taneční scény, je po většinu času zcela věrná stylu původního kusu. Z jemnosti a zářivosti výkonu, který se dirigentovi Andrew Davisovi daří vylákat z orchestru Met, lze vyčíst, že je do původní partitury z roku 1905 naprosto zamilovaný,“ vypichují hudební výkon NY Times.

 
 

 

Když v roce 1905 uvedlo slavné hudební divadlo Theater an der Wien operetu Die lustige Witwe se subretou Mizzi Güntherovou a prvním tenoristou Louisem Treumannem v hlavních rolích Hany Glawari a hraběte Danila Daniloviče, zažila Vídeň podobnou senzaci, jako v dobách největší slávy Johanna Strausse mladšího. Původně ovšem libretisté Victor Léon a Leo Stein nabídli text R. Heubergerovi (autorovi úspěšné operety Ples v opeře). Ten dílo rozpracoval, ale Léon se Steinem nebyli jeho hudebními nápady nadšení, takže hledali skladatele jiného. V jejich hledáčku uvízl mladý Franz Lehár, tehdy ještě nepříliš známý komponista a dosavadní autor zatím čtyř dnes zapomenutých operet. Přestože se Lehár pustil do práce s velkou chutí, ani jeho hudba příliš nenadchla jak zmíněné libretisty, tak ředitele Divadla Na Vídeňce Viliama Karczaga, který nevěřil, že se nové dílo udrží na repertoáru delší dobu. Všechny pak překvapil převratný úspěch Veselé vdovy, která se rozlétla okamžitě do celého světa a jen během prvních pěti let zaznamenala v různých divadlech úctyhodný počet dvaceti tisíc repríz. Stala se tak nejen Lehárovým nejúspěšnějším dílem, ale společně se Straussovým Netopýrem vůbec nejhranější operetou světových jevišť.

 

 

Kompletní program sezóny 2014/2015 najdete ZDE .